„Kto si nevie ľudí získať láskou, snaží sa ich udržať mocou.“
Svätopluk Štúr
(1901 – 1981), demokratický filozof
Máme dva extrémy: bezohľadný, hrubý, fyzicky napádajúci typ a nevýbojný, ustrašený, ustupujúci človiečik. Obaja sú nevhodným obrazom človeka, o ktorého nám ide, teda o zdravo sebavedomého, schopného a tolerantného, pekne povedané ľudského človeka.
Primerane aktívna a obranyschopná osobnosť. Agresia je nevhodná a nežiaduca forma prežívania, nespolupracuje s druhými, neodťahuje sa od nich, ale brojí proti nim. Dve hlavné príčiny agresívneho správania sú biologické predpoklady, ako svalové vybavenie a temperamentové predpoklady (androgénne hormóny), a na druhej strane príklad okolia, učenie. Agresia v ľudstve asi nezmizne, v jednotlivcovi ju môžeme kultivovať a potlačiť. Viac ako inde tu platí, že je oveľa účinnejšie rozvíjať pozitívne vlastnosti než potláčať negatívne. „Nemôžeš urobiť človeka lepším,“ vraví Immanuel Kant, „než zvyškom toho dobra, ktoré v ňom je!“ Pochopiť agresívneho človeka znamená poznať jeho vývin. Či mal dostatok pozornosti od prvých dní a dostatok podnetov na hľadanie pozitívnych záujmov. Samozrejme, dôležitá je aj vlastná sebakritickosť a sebavýchova. Veľa trestov je skôr nevýhodou. Mnohí dostávajú trest v podobe nelásky a nezáujmu, skôr než následne vykonajú zlé činy. Predpokladom vhodného správania je uznanlivé, srdečné, ľudské zázemie a primerané vlastné výkony. Náprava zbytočnej agresie by mala teda smerovať k pochopeniu, oceneniu pozitívneho a podpore schopností. Čím skôr, tým lepšie. Násilím si lásku nezískame, ale láskou je možné násilie potlačiť.
Základný význam má rodinná atmosféra. Srdečné vzťahy a záujem o každého člena, rovnako ako rozvíjanie osobných schopností. Často sa to nedarí, veľa možností sa ukrýva aj v dobrej škole. Podpora blúdiaceho žiaka, prevaha ocenenia nad kritikou, motivácia k osobnému výkonu. Veď agresia je výrazom nudy a prázdna, dôvera blízkeho, uznávaného človeka zapôsobí viac ako strach pred prísnym potrestaním. Rozvíjať ľudskú osobnosť znamená kultivovať ju – a ako inak, než prebudením záujmu o texty. Mnohých prekvapí súvislosť nedostatočného čítania s agresiou. Ukazuje sa, že vzdelanie nie je možné získať iným spôsobom, len štúdiom literatúry.
Nevyhovárajme sa na vplyv televízie, rockovej hudby alebo zlých kamarátov. Ba ani na celospoločenskú atmosféru nenávisti medzi súperiacimi firmami či politickými stranami. Moje dieťa, môj žiak je citlivý predovšetkým voči najbližším, a aj keď azda odbehne do slepej uličky, my, jeho dospelí, predstavujeme pozitívny obraz toho, kam sa môže vrátiť. Agresia je zlyhanie životného zmyslu, je nedostatok pozornosti voči mladému človeku, je zlý príklad tých, ktorí sú mu najbližšie.
Áno, celá história ľudstva je plná agresie, násilia, deštrukcie a vandalizmu, ale je okrášlená obrovskými výkonmi, nádhernou tvorbou a dojímavými medziľudskými vzťahmi. Nuž teda sústreďme sa v kantovskej výzve na tú lepšiu stránku ľudskej existencie, ukážme svojim deťom, ako sa dá pekne žiť, a pri ich výchove nezabúdajme na potrebnú sebakritickosť nás dospelých.
prof. PhDr. Ivan Štúr, CSc.
Páči sa Vám článok, ktorý sme vybrali z nášho časopisu? Ochutnajte zdarma výdatnú duchovnú delikatesu s vitamínmi IQ a EQ a staňte sa naším čitateľom.