O tom, ako sa žiakovi darí v škole, v značnej miere rozhoduje jeho schopnosť učiť sa. Jestvujú školské systémy, kde v počiatočných dňoch po nástupe žiaka do školy si učitelia kladú za cieľ naučiť ho technikám učenia sa. U nás niekedy pristupujeme k tomu, či sa žiak vie, alebo nevie učiť, akosi automaticky – veď to vie každý. Či mal by vedieť.
Okrem samotných techník učenia sa je dôležité venovať pozornosť aj ďalším veciam, ktoré nám môžu pomôcť zvýšiť našu výkonnosť pri učení sa.
Odborníci hovoria o týchto 5 pravidlách:
1. Chcite sa učiť
Majte záujem o poznávanie, o vedomosti, o nové, čo môže človeka posilniť vo vedomostnej výbave. Akúkoľvek činnosť zvládneme ľahšie a s lepším výsledkom vtedy, ak ju chceme robiť. Keď sa Alberta Einsteina pýtali, koľko musel mať nadania, aby dosiahol svoje úspechy vo vede, odpovedal takto: „Nemám žiadne nadanie, som iba vášnivo zvedavý.“ Preto ak chce byť žiak pri učení sa úspešný, je dobré, aby bol „iba“ vášnivo zvedavý!
Ak sa chceme niečo naučiť, nemôžeme si sadnúť k učebnici s odporom a nechuťou. V tú chvíľu môžete pri nej presedieť desiatky hodín, ale úspech sa nedostaví. Pravdaže, v tejto súvislosti treba dodať, že je dôležité, aby malo učivo, ktoré sa má žiak učiť, pre neho svoju hodnotu. Aby to bolo učivo, ktoré žiak v živote využije, ktoré bude potrebovať. Učivo musí byť zmysluplné. Vo Fínsku napríklad platí zaujímavá zásada, za pomoci ktorej pri reforme obsahu vzdelávania oddelili učivo podstatné od nepodstatného či nadbytočného. Ako to urobili? Jednoducho – učiteľ musí byť žiakovi schopný vysvetliť, načo bude učivo, ktoré sa má učiť, potrebovať v praktickom živote.
2. Sústreďte sa na presnosť
Učiť sa nemožno tak, že si len tak čítame a niečo sa azda na nás „nalepí“. Na látku, ktorú sa učíme, sa musíme sústrediť. A musíme sa snažiť presne si zapamätať kľúčové veci. Nie od slova do slova, ale logicky tomu porozumieť. To nám úžasne uľahčí učenie sa.
Dôležité je tiež neponáhľať sa. Sú veci a témy, ktoré sa učíme ľahko, ale iné si vyžadujú pre svoju náročnosť viac času a pozornosti. Pomalšie učenie sa je niekedy de facto rýchlejšie, lebo ak si niečo dobre osvojíme, šetríme tým čas.
A človek by mal študovať najmä vtedy, ak je v dobrej kondícii, keď je „nastavený“ na učenie sa. Únava, nevyspatie, časový stres nie sú najlepším východiskom na dosiahnutie dobrých výsledkov v učení sa. V takomto stave je výsledok veľmi neistý.
František Šípkovský
Pokračovanie článku (ďalšie 3 pravidlá a 9 dobrých rád, ako sa efektívne učiť) nájdete v printovej verzii mesačníka RODINA A ŠKOLA, ktorý si môžete predplatiť. Ukážkové číslo časopisu dnes získavate zdarma. Všetky informácie v ňom sú pre Vás jednoducho z-DAR-ma!