Projekty eTwinning sa na OARBE úspešne realizujú už niekoľko rokov. Gymnázium vo Varšave sa stalo našou partnerskou školou v projekte pod názvom „Pohľad do budúcnosti“ (Blick in die Zukunft), na ktorom pracovala 2. C v nemeckom jazyku. Andrea Gombkőtőová sa stala líderkou a tak mala možnosť získavať nielen komunikačné a sociálne kompetencie, ale aj riešiť problémy tímovej spolupráce a zodpovednosti za prácu. Cieľom tohto eTwinning projektu bolo skúmať, ako to vyzerá na pracovnom trhu v oboch krajinách, čo sa týka typov povolaní, ktoré povolania sú žiadané v najbližšom období a ktoré zručnosti potrebujeme pre vysnívané povolanie.
V našom bádaní sme identifikovali TOP 10 povolaní a zistili sme, že v Poľsku i na Slovensku patria medzi najžiadanejšie „programátor, IT špecialista a lekár“. V dvadsiatke žiadaných povolaní na slovenskom pracovnom trhu sme na naše prekvapenie našli aj povolanie „učiteľ“. Keďže mnohí stredoškoláci už nadobúdajú pracovné skúsenosti prostredníctvom brigád a začínajú si tak preverovať svoje pracovné návyky a postoje, na podnet Janky Rajtókovej sme absolvovali stretnutie s manažérkami pracovnej agentúry INDEX NOSLUŠ v Bratislave a dozvedeli sme sa, že zodpovednosť a vlastná iniciatíva, ochota ďalej sa učiť, sú predpokladom dobrej pracovnej kariéry. So svojou skúsenosťou sme sa podelili aj s ďalšími druhákmi na našej OARBE. Projektoví partneri vo Varšave sa obohatili podobnou skúsenosťou priamo v ich škole, kam v jeden deň zástupcovia viacerých pracovných agentúr prišli a realizovali workshopy.
Pizap, glogster, padlet, picturetrail, photopeach, slideshare, issuu a ďalšie IKT nástroje sa stali prostriedkami našej kreativity a prezentácie nápadov, myšlienok, predstáv, údajov, pričom konečným produktom spomínaného projektu eTwinning sa stala spoločná e-kniha. Každý dobrý projekt, eTwinning nevynímajúc, prechádza aj fázou vyhodnotenia a tak dotazník s otázkami nám priniesol zaujímavé výsledky, napr. že väčšina projektových účastníkov sa naučila tímovej spolupráci a zlepšili si komunikačné znalosti v nemeckom jazyku. Najobľúbenejším IKT nástrojom bol padlet – nástenka názorov, nápadov – a pizap, t.j. e-fotografie s textami.
eTwinning oslavoval 10. výročie
Májový festival eTwinningu, na ktorom sme oslavovali 10. výročie jeho vzniku, zorganizovala skupina 2. C s nadšením. Michaela Kariková sa vložila do úlohy fotografky, príprave pohostenia sa venovali Bibiána Kováčová, Bibiána Trnková a Veronika Koziscová, moderátorskej úlohy sa ujala Janka Rajtóková. Festivalu sa zúčastnilo viacero škôl, od základných až po gymnáziá a odborné školy. Okrem oslavovania sme festival zamerali na burzu projektových nápadov – náš projekt prezentovala Andrea Ferencová – a „trhy IKT nástrojov“. Prekvapili nielen študenti z SOŠ chemická, ktorí suverénne „predali“ najviac IKT nástrojov, pričom bubbl.us, bloggif.com a teamup.aalto.fi boli pre nás úplnými novinkami. Benjamín Morvay nám ich excelentne predviedol a jeho tím získal najviac Twineuro, cena, za ktorú sa jeden IKT „predával“. Terezka, žiačka 6. ročníka zo ZŠ Častá, nás doslova ohúrila sebavedomým predvedením prezi.com. Vyučovať projektovo, učiť sa samostatnosti, zodpovednosti za svoje vzdelávanie, dokázať publikovať svoju prácu, efektívne využiť disponibilný čas na vyučovaní, byť motivovaný a mať radosť zo svojho vzdelávania, chcieť riešiť problémy – to všetko nie sú len atribúty programu eTwinning, to je predovšetkým dôkaz toho, že takéto vzdelávanie má zmysel, je budúcnosťou, ktorú by si mali žiaci i učitelia osvojiť v čo najväčšom počte. Zodpovednosť žiaka a dôvera učiteľa vo vykonanie zverenej úlohy, prispievajú k budovaniu novej kvality vzťahu učiteľ – žiak, v ktorom hľadia obaja na rovnaký cieľ, pričom jeho dosiahnutie podnecuje oboch k vzájomnému rešpektu.
Ing. Kamila Bažíková