eTwinning a radosť patria určite k sebe – nielen na hodinách projektového vyučovania nemeckého jazyka, ale hlavne pri reálnych “živých” stretnutiach s projektovými partnermi. Ak by ste sa dnes ráno boli vybrali k Dómu sv. Martina v Bratislave, boli by ste pri morovom stĺpe našli skupinu žiakov z OARBY, (Obchodná akadémia Račianska) ktorá si trénovala vopred pripravené texty na sprevádzanie študentov z tirolského súkromného gymnázia po Bratislave.
Prežili sme krásny deň, plný smiechu, dobrej nálady, „sprechovania” aj „speekovania”. Získali sme nielen nových priateľov, ale aj pozvanie do Tirolska – mestečka Hall. Dnes sme sa tiež “učili”, ale nikto si to nevšimol. Zaujať stredoškoláka na vyučovacej hodine plných 45 minút nie je jednoduché. Vytvoriť mu však možnosť prezentovať samého seba v reálnom prostredí historického centra mesta, poskytnúť mu vopred vhodný informačný materiál a napokon nechať ho viesť skupinu rovesníkov od Bratislavského hradu, okolo Dómu sv. Martina, cez Hviezdoslavovo námestie, k historickej budove opery a budove slovenskej filharmónie, naspäť okolo atraktívneho Čumila až na hlavné a primaciálne námestie, to bola úloha študentov 2. ročníka 2.C a 3.C triedy na celé predpoludnie.
Napriek zlej predpovedi nám prialo aj počasie a počiatočné obavy strachu „to bude hanba, ak ten text zabudnem“, „určite im nebudem rozumieť“, sa rýchlo rozplynuli, pretože tváre našich tirolských gymnazistov vysielali priateľské signály. Dokonca sa usmievali a po rozdaní našich ručne vyrobených darčekov zistili OARBAci, že sa niet čoho obávať. Vzájomná komunikácia prebiehala aj počas kráčania po schodoch na hrad, prechádzaním cez námestia a aj pri, čaji, káve, čokoláde, či koláčiku alebo bagli, ktoré sme si dopriali na hlavnom námestí. Najkrajší pre Tirolčanov bol arkádový dvor starej radnice a primaciálny palác. Mladí sa neustále mali o čom rozprávať a keď sme spoločnú prechádzku končili pri Eurovei, akosi sa nikomu nechcelo odísť.
Takže, čo sa to dnes stredoškoláci naučili? Prezentovať svoje komunikačné zručnosti v nemčine „face to face“ svojim rovesníkom v uliciach Bratislavy. Naučili sa zabudnuté nahradiť flexibilne iným slovným spojením, zvýšili si svoje sebavedomie, odhodili neprimeraný strach a získali úspech. Nielen naša OARBA oslavuje v tomto roku 50. výročie, ale aj eTwinning má 10 rokov svojej existencie. Projektovým partnerom sme v škole vyhotovili diplomy a malé čokoládky, museli si ich však vybojovať. Úloha bola spojená s číslom 10 a to za desať minút napísať 10 viet o Bratislave. Presvedčili sme sa, že nás celé dopoludnia pozorne počúvali. Najkrajšia veta: „V Bratislave žije veľa milých obyvateľov“. Ďakujeme vám, milí priatelia!
Jubileum je čas zamyslenia a v eTwinningu je nad čím sa zamýšľať. Ja som tak urobila pred 2 týždňami, keď ma PhDr. Gabriela Podolanová z NSS v Žiline pozvala na stretnutie s pracovníkmi štátnej školskej inšpekcie v Bratislave. Získanie 1. miesta v národnej súťaži projektov eTwinning v minulom školskom roku ma posunulo vpred. V akom zmysle? Porovnávala som tradičné a eTwiningové vyučovanie. Žiak v eTwinningu efektívnejšie využíva čas disponibilnej vyučovacej hodiny, pretože na každej takejto hodine si uvedomuje svoj osobný cieľ. Keďže žiak pracuje celý čas samostatne, alebo v tíme, je po celý čas aktívny a v konečnom dôsledku posilňuje tým svoje pracovné návyky, s dôrazom na disciplínu. Učiteľ zasa používa bezprostredne a častejšie pochvalu a povzbudenie ako nástroj hodnotenia žiakovej práce, môže vyzdvihnúť aj žiakove silné stránky. V eTwinningu vytvára učiteľ priestor pre žiakove vzdelávanie a stáva sa viac koordinátorom a poradcom, potvrdí, alebo zamietne vyhľadanú informáciu, vhodné slovo, či slovné spojenie vo web-slovníku a hlavne podporuje kreativitu.
Prečo rada učím novými prvkami – teda s eTwinningom? Pretože žiak sa cíti viac motivovaný. Na každej vyučovacej hodine dosahuje úspech, pretože ak som dôsledná a dbám na dosahovanie čiastkových cieľov, žiak vždy vytvorí svoj vlastný produkt, ktorý ihneď publikuje v Twinspace. Získava tým odozvu na svoju prácu a uvedomuje si intenzívnejšie význam osobného vzdelávania. Žiak sa v eTwinningu plne koncentruje, takže na každej takejto hodine získava vlastný zážitok a uspokojenie z vykonanej „práce“. Tvorba vlastného produktu s využitím kreatívnych IKT nástrojov a možnosť jeho publikovania, ktoré prinášajú žiakovi úspech a schopnosť sebavzdelávania, sa pre mňa stali podstatnými atribútmi pri rozhodnutí, pracovať aj naďalej v eTwinningu. Prajem všetkým zainteresovaným veľa úspechov a nadšenia v ďalšej 10-ročnici! ETWINNING aj naďalej!
Ing. Kamila Bažíková, OA Račianska, Bratislava