Meno človeka je najcitlivejšou veličinou našej osobnosti. Meno a priezvisko je našou osobnou značkou. Buduje si ho človek sám, ale na jeho kvalite sa podieľali aj naši predkovia i ostatní členovia rodiny. Podobne je to aj s menom firmy, mesta, obce či dokonca štátu.
Každá škola je jedinečným subjektom. Každá má nielen všeobecné pomenovanie, ale k jej charakteristike patrí i časť mesta či obce, lokalita, kde sídli.
Predstavení školy, učitelia sa zvyčajne usilujú o budovanie dobrého mena školy. V odbornej terminológii sa hovorí o goodwille školy či jej dobrom mene.
Mnohé školy dopĺňajú meno školy aj svojím logom, niektoré aj školskou hymnou, budovaním tradícií a charakteristík svojho života. V systéme normatívneho financovania, keď školy často i podpásovo súperia o žiakov, a teda aj väčší balík peňazí, je dôležité, aké meno má škola na verejnosti.
Ukazuje sa, že meno školy je dôležitým fenoménom vo viacerých rovinách. Je jedinečné, odlišuje školu od iných, má špecifickú rozlišovaciu schopnosť. V podnikaní mnohí platia špecialistom na značku za vytvorenie stratégie budovania dobrého mena, s čím je spojené vytvorenie úspešného programu a vyvolanie pozitívneho obrazu. Meno školy je dôležité aj pre samotných žiakov, učiteľov a manažment školy. Dôležité je aj pre rodičov žiakov, ale aj pre občanov obce či mesta, kde sa nachádza, pre zriaďovateľa. Každý je iste rád, ak sa môže pochváliť svojou dobrou školou, školou, ktorá má dobré meno. Je dlhodobo známe, že dobrá škola má dobrých učiteľov, teda učiteľov, ktorých mená sú zárukou kvality školy. Ide o spojené nádoby.
Vďaka čomu si škola dokáže získať dobré meno? Ako ho budovať? Čo treba robiť, aby ho škola dosiahla?
V prvom rade treba povedať, že budovanie dobrého mena je dlhodobá záležitosť. Meno nemožno získať zo dňa na deň. Jedinečný názov a jedinečná značka spolu s konzistentným fungovaním inštitúcie sú dobrou vecou.
Meno či názov školy, ale aj meno človeka sa buduje dlhé roky, ba desaťročia. Jeho hodnota sa síce neraz dá odhadnúť cenou peňazí, ale súčasne platí, že meno si nikdy nekúpite. Skôr sa vám môže stať, že oň nejakou nezmyselnou aktivitou či skutkom prídete. Azda to treba mať na mysli aj pri výchove detí – v škole i v rodine. Lebo ony sú na štarte v bode, keď si začínajú budovať svoje meno na spoločenskom, rodinnom i pracovnom trhu. Všade tam sa hodnotí veľmi neúprosne. Čo je možno aj dobre, lebo potom všetci naokolo vieme, s kým máme „do činenia“.
Antónia Belanová
Páči sa Vám článok, ktorý sme vybrali z nášho časopisu? Ochutnajte zdarma výdatnú duchovnú delikatesu s vitamínmi IQ a EQ a staňte sa naším čitateľom.