Na základe dlhoročnej pedagogickej praxe ako učiteľka slovenského jazyka a literatúry môžem konštatovať, že deti siahajú po knihe menej ako v minulosti. Obdobie druhého stupňa ZŠ môžeme využiť na to, aby sme u žiakov vzbudili lásku ku knihám na celý život. Čo však urobiť pre to, aby sme v tomto náročnom období silnej konkurencie počítačov a iných médií boli v našom snažení úspešní? Musíme okrem výberu kníh pre žiakov vymýšľať také činnosti, ktoré ich dokážu nielen prekvapiť, ale ich aj vtiahnuť do tvorivých činností, pri ktorých sú nútení nad knihou premýšľať a pracovať s ňou dlhšiu dobu.
Čítanie je zručnosť, ktorú dieťa nevyhnutne potrebuje pre svoj ďalší život. Ak chceme, aby sa z našich žiakov stali dobrí čitatelia a dobrí žiaci, musíme im dopriať čo najviac zaujímavých situácií a stretnutí s knihou. Nikdy by sme nemali zabúdať na vytváranie a pestovanie pozitívneho vzťahu ku knihe a k čítaniu nevynímajúc.
V prvý aprílový deň sme namiesto tradičných vyučovacích hodín pripravili pre žiakov šesťhodinové vyučovanie slovenského jazyka a literatúry formou Tvorivých čitateľských dielní.
Žiaci všetkých tried si formou rôznych prezentácií o knihe pripomenuli predchádzajúci Mesiac knihy (v tomto mesiaci sme pre žiakov pripravili množstvo aktivít), porozprávali sa o knihách a pre každú triedu sa začala tvorivá práca so svojimi triednymi učiteľmi. Popri tejto práci úplne zabudli na predveľkonočnú oblievačku a za to im všetkým udeľujeme pochvalu.
Piataci a šiestaci sa venovali rozprávke. Nezabudli spomenúť nášho a svetového rozprávkara, ale aj iných. Venovali sa čítaniu rozprávky Škaredé káčatko a jej rozboru. Potom si pozreli prezentáciu k tejto rozprávke. Z výstavky rozprávkových kníh si jednu rozprávočku vybrali, ktorú nedočítali, ale dve dvojice vymysleli záver, názov a následne po prečítaní svojho záveru ho porovnali so skutočným. Ďalšou ich úlohou bolo ilustrovať akúkoľvek rozprávku. Ich výtvory boli úchvatné. Tak isto aj vymaľované vytlačené obrázky z rozprávok. Šikovnými boli aj dve dvojice, ktoré vypracovali pracovný list Rozprávkovany a ďalšie dve dvojice pracovali s pracovným listom, v ktorom sa mali rozhodnúť, ktorá veta o rozprávke je pravdivá a ktorá nie je. Tri dvojice písali rozprávku na slová, ktoré mali vopred pripravené. No a tri skupiny robili prebaly na knihu.
Keďže siedmaci preberajú v rámci hodín literatúry Martina Kukučína, zvolili sme pre nich knihu Rysavá jalovica. Po prezentácii o autorovi a hlasnom čítaní mali žiaci za úlohu ilustrovať prečítaný text, vymyslieť životopis jednej z postáv, napísať list spisovateľovi, utvoriť plagát, dramatizovať text, vypracovať pracovný list. Myslíte, že boli úspešní? Pravdaže, aj ich výsledky práce boli úžasné a práca na hodinách ich bavila.
Ôsmaci sa venovali povestiam spod Sitna od Jozefa Horáka. Tiež si pozreli pripravenú prezentáciu o autorovi, prečítali pár strán z povesti Studňa lásky a povesť dopovedali žiaci z triedy, ktorí sa na to vopred pripravili. Ich úlohou bolo tiež danú povesť ilustrovať, dve dvojice vypracovali vopred pripravené pracovné listy. Tri dvojice po prečítaní pár strán z povesti Lendacké zvony mali za úlohu dopísať povesť a utvoriť nový názov. Štyri dvojice mali pripravené krátke povesti a následne vypracovali k nim zadané úlohy. Niektorí žiaci samostatne vymýšľali nové. Podľa vyjadrení triednych učiteľov aj ich žiakov práca bavila a pristupovali k nej zodpovedne.
Každý z nás určite vie, že tento rok je Rokom Ľudovíta Štúra, významného predstaviteľa našich národných dejín. Ani na túto osobnosť sme nezabudli a deviataci pracovali s knihou Jar Adely Ostrolúckej od Ľudovíta Zúbka. Po prezentácii, prečítaní obsahu z celej knihy a hlasnom čítaní z knihy sa žiaci usilovne pustili do práce. Aké boli ich úlohy? Vypracovali 3 pracovné listy, chlapci písali list Adelke a dievčatá Ľudovítovi, v dvojiciach chlapec a dievča vymýšľali ľúbostné básne, robili prebaly na túto knihu.
Šiesta vyučovacia hodina bola určená na prezentáciu výsledných produktov. A bolo naozaj čo počúvať a pozerať! Vyjadrenia triednych učiteľov na prácu žiakov a pripravenú akciu boli veľmi pozitívne.
A čo na takto strávený čas hovorili šiestaci?
- Dnešný deň sa mi páčil, bolo to zaujímavé.
- Bolo to dobré, super.
- Veľa nového sme sa naučili a spoznali rozprávky, ktoré sme nepoznali.
- Výborný, poučne strávený deň.
- Mohli sme sa ukázať, čo vieme a čo je v nás.
- Dnes bolo vynikajúco.
- Mali sme výborné aktivity.
- Veľmi som sa pobavil.
- Cítil som sa veľmi dobre.
- S dnešným dňom som veľmi spokojný.
- Kreslili sme, prezerali s knihami.
- Keby sme mali každý deň takéto hodiny!
- Bolo to super! Páčili sa mi všetky úlohy a práca učiteľov. Veľmi pekne ďakujeme.
- …
Určite by sa podobne vyjadrovali aj ostatní žiaci školy.
Nás, učiteľky slovenského jazyka a literatúry, teší, že sme to bravúrne zvládli a dúfame, že aspoň niekoľkí žiaci častejšie siahnu po knihe, ostane im to aj v dospelom veku a budú k tomu viesť aj svoje deti.
A čo oblievačka v škole? Ani im nechýbala. Tú si určite všetci užili počas Veľkonočného pondelka. Aj tak sa dá stráviť 1. apríl – Deň bláznov, Deň vtáctva.
Predmetová komisia Jazyk a komunikácia
Základná škola v Kračúnovciach