Štartuje 12. ročník výchovno-vzdelávacieho projektu Poznávaj vlastnú minulosť alebo Pátranie po predkoch. Do projektu sa za doterajších 11. ročníkov zapojilo už viac ako 32 500 žiakov základných a stredných škôl a školských zariadení zo Slovenska, Maďarska, Srbska, Rumunska, Česka i Rakúska.
Cieľ projektu:
Cieľom projektu je podnietiť záujem mladých ľudí o svoju minulosť, prítomnosť a cez ne i budúcnosť. Cieľom je prebudiť hrdosť na seba, svojich predkov, svoju rodinu a svoju krajinu, ale i posilniť svoju pozíciu a kultúrnu a jazykovú identitu v spojenej Európskej únii. Sprievodným cieľom je zlepšiť a skvalitniť medziľudské vzťahy v rodinách, predovšetkým medzi deťmi, rodičmi a starými rodičmi, zvýšiť mieru vzájomnej tolerancie, založiť tradíciu budovania vlastných rodinných archívov a kroník, nájdenie súvislostí medzi „veľkou históriou“ a dejinami každého jedného človeka a napokon zistenie čo najviac pravdivých údajov a informácií o histórii vlastnej rodiny, čo a ako ju ovplyvnilo a formovalo. Pre niektorých účastníkov projektu by mohlo byť cieľom aj vydanie vlastných kníh o dejinách svojho rodu, ako pamiatky doby v ktorej žili.
Určenie projektu:
Projekt je určený predovšetkým žiakom základných škôl a stredných škôl. Môžu sa však pripojiť mladší i starší, ba i najstarší záujemcovia z radov rodičov, starých i prastarých rodičov, ale aj učiteľov a ostatní záujemcovia.
Obsah projektu:
Žiaci budú v rámci projektu dokumentovať dejiny vlastnej rodiny. Budú zhromažďovať informácie a materiály z bližšej, staršej i najstaršej histórie svojich blízkych a predkov. Navštívia matriky, archívy, budú rozprávať s rodičmi, starými rodičmi a ďalšími rodinnými príslušníkmi, robiť záznamy z týchto stretnutí. Vytvoria rodokmeň a rodostrom vlastnej rodiny. Budú si zapisovať spomienky na detstvo a mladosť svojho otca a mamy, starého a prastarého otca a mamy, budú hľadať zaujímavé príbehy z ich života a života ďalších členov rodiny. Budú pátrať i po tom, ako veľké dejiny ovplyvňovali život ich rodiny a ako členovia rodiny zasahovali do veľkých dejín. Budú pátrať po pravde o vlastnej, rodine, okrem iného aj o tom, ako sa vyvíjali mená v ich rodine, z čoho vznikli, ako ich menila a ovplyvňovala história. Budú hľadať slávne osobnosti v rodine, vynálezcov, spisovateľov, nositeľov rôznych ocenení, budú zisťovať, čím a ako sa preslávili, čo mimoriadne urobili pre iných ľudí a pre svoju vlasť.
Môžu urobiť a spísať históriu povolaní v rodine, hľadať súvislosť medzi rodinou s obcou, mestom, v ktorých žili, pracovali. Nebude od veci, ak zmapujú zdravotné otázky v rodine, s akými chorobami mali problémy ich predkovia, aký genetický kód si so sebou rodina nesie. Budú zhromažďovať fotografie, pohľadnice, písomnosti, filmy, videofilmy, predmety dennej potreby, umelecké predmety v domácnostiach a veríme, že ich elektronicky uložia na elektronické nosiče a urobia podrobné popisy, kto sa na nich nachádza, poprípade, za akých okolností vznikli. Môžu zisťovať, aký najstarší predmet vlastní ich rodina, aké jazyky ovládali ich predkovia, kam najďalej cestovali, kde všade pracovali, aké mali rodiny, erby, znaky, charakteristiky. Budú zisťovať, kde doma a v zahraničí žije ich rodina, akú má adresu – nielen poštovú, ale aj elektronickú, aké má či mala osudy, pokúsia sa s jej členmi nadviazať nový kontakt. Môžu vytvárať rodinné archívy, písať rodinné kroniky.
Na mapovanie dejín i súčasného života svojich blízkych môžu využiť elektronické médiá a najnovšiu techniku. Pomôžu tak obnoviť pamäť rodín, spísať vlastné rodinné ságy. Študenti môžu v rámci projektu podľa priloženej osnovy spracovať históriu vlastnej rodiny. Môžu sa venovať bodom osnovy alebo si vybrať tie body, ktoré sú schopní spracovať. Prirodzene, čím viac bodov a rozsiahlejšie splnia, tým komplexnejšia bude informácia o vlastnej rodine. Osnova plní úlohu námetov. Ak študenti prídu sami na ďalšie možnosti, čo ešte možno o vlastnej rodine spracovať, možno to iba uvítať. Pátrači sa tak stávajú spisovateľmi dejín svojich rodov. Bude úžasné, ak sa im podarí zo skúmaných materiálov zostaviť elektronické dejiny svojich rodov vo forme kníh s obrazovými prílohami.
Odborníci hovoria, že v každom štáte žijú potomkovia niekoľko tisíc rodov. My dodnes nepoznáme presne ich históriu. Historici sa venujú iba tým pár najznámejším, ostatné sú tak povediac nepoznané, alebo poznané málo. Dôležité je poznať príbehy zo života a o živote.
Dejiny národa, dejiny krajiny sú dejinami miest a obcí. Dejiny miest a obcí sú dejinami jednotlivých ľudí, dejinami rodín. Dejiny jednotlivých ľudí tvoria dejiny svoje i svojej vlasti. Sme ohnivkom historickej reťaze, ktorá ide od minulosti a bude pokračovať v budúcnosti. Je prospešné poznať jej silu a možnosti. Ak chceme poznať svoju budúcnosť, najskôr musíme poznať svoju minulosť. Bez hrdej minulosti niet krásnej budúcnosti. Prostredníctvom projektu by sa mali mladí ľudia prepracovať k rozmýšľaniu o cestách k svojmu úspechu poznajúc úspechy a cestu k nim vo svojej rodine a krajine.
Forma spracovania prác žiakmi
Žiaci majú pri spracovávaní svojich prác, základov rodinných kroník, či písaní elektronickej alebo printovej podoby knihy o dejinách svojej rodiny absolútnu slobodu. Rozsah prác tak isto nie je predpísaný. Prirodzene učitelia, organizátori, a iste aj rodičia budú mať radosť, ak bude rozsah prác čo najbohatší. Ak bude obohatený o fotografie, dokumenty a všetko, čo bude pripomínať, ako sa vyvíjali dejiny vlastného rodu. Zvyčajnou formou sú písomné práce obohatené o dokumenty. Budeme však radi, ak sa budú na ukladanie prác používať aj moderné technológie – CD, DVD a pod. V minulosti mnohí žiaci obohacovali svoje práce aj o audio, či videonahrávky rozprávania, spomienok svojich starých, či prastarých rodičov. To len dokumentuje, že možností je veľa. Ak sa nám podarí nájsť vhodného partnera projektu, pokúsime sa pomôcť najlepšiu prácu autorovi vydať aj knižne.
Ďalšie informácie v PDF formáte.